Getuigschrift

Een getuigschrift is een document dat een medewerker - meestal op zijn eigen verzoek - ontvangt van de werkgever wanneer hij of zij ontslag neemt of ontslag krijgt. In het document wordt kort weergegeven hoe de werknemer volgens de werkgever heeft gepresteerd.

De werknemer kan dit 'bewijs van bekwaamheid' laten zien wanneer hij elders solliciteert. Getuigschriften worden vaak positief (en zelfs neutraal) opgesteld. Het is daarom belangrijk om goed tussen de regels door te lezen om de essentie uit het getuigschrift te halen. In het getuigschrift worden ook vaak referenties genoemd.

Een medewerker die niet goed heeft gepresteerd zal niet snel om een getuigschrift bij zijn werkgever vragen. Hij kan ook besluiten om zijn getuigschrift niet te laten zien bij een potentiële werkgever.

Een werkgever moet een correcte weergave geven van het functioneren van de werknemer. Stelt hij een te positief of een te negatief getuigschrift op, dan is hij daarvoor aansprakelijk. Zie voor meer informatie onderstaand artikel.

Zie ook: » Getuigschrift: wat mag wel en wat mag niet?

Er is momenteel geen inhoud met deze term geclassificeerd.